Nema rezultata :(

Broj rezultata pretrage po ključnoj riječi: {{ searchResults.length }}

Abeceda poroda: Što mi pomaže u trudovima (praktični vodič za porod)

Kada razmišljaju o porodu mnogim se ženama javljaju razni osjećaji, od zbunjenosti do straha i sreće, neke imaju previše, a neke premalo informacija, ali svima se kad tad pojavi jedno glavno pitanje:

Što raditi dok traju trudovi!?

Kako se pripremiti? Kako se nositi s trudovima? Ono što će vam sigurno pomoći smo opisale u našem popularnom blogu od PDV-u, a ovoga smo puta proširile popis na cijelu abecedu!

Od Aromaterapije do Ženske podrške i sve između olakšat će vam put do upoznavanja vaše bebe. 

A – aromaterapija

Eterična ulja su pomagači u životu pa tako i u porodu. Lavanda opušta, metvica umanjuje osjećaj mučnine, naranča daje energiju.

Važno je posavjetovati se s aromaterapeutom o tome koja se ulja mogu koristiti u porodu.  

B – "bol je samo senzacija"

Način na koji doživljavamo bol je iznimno bitan u porodu.

Bol je vodič vašeg tijela da nešto promijenite: nekada su trudovi u jednom položaju vrlo izdržljivi, dok su u drugom bili nepodnošljivi. Sjetite se, vaše tijelo neće nikada proizvesti trudove koje vi nećete moći podnijeti.

C - ciklus

Porod voli ritam i ritual, odnosno ono što se događa ciklički, ono što se ponavlja. To može biti ovakav ciklus: trud, pritisak na leđa od strane pratnje, odmor, gutljaj vode, ljuljanje, ponovno trud, pritisak, odmor, voda, ljuljanje. Nađite svoj ritam i uljuljajte se u tijek poroda.

Č – čokolada

Nekada malo energije u obliku čokolade ili vrećice meda daju mami snage za posljednju dionicu puta. Komadić čokolade može napraviti veliku razliku kad su rezerve energije potrošene, a mami je potrebna mala pomoć. 

D – dodir

Pogotovo kada ga pruža voljena osoba, dodir jako smiruje, opušta, isključuje mozak i olakšava trudove mami.

Znate li ono kad na masaži osjetite ugodu i počnete se opuštati, a žamor u vašoj glavi počne se stišavati. Dodir nas vraća u tijelo što je iznimno važno u porodu, a to može biti sve od masaže, preko držanja ruke do laganog pritiska dlanom na leđa. 

E – emocije

U porodu je ženino emocionalno stanje bitno koliko i njezino fizičko i psihičko stanje. Ako se žena ne osjeća sigurno ili je preplašena (npr. prilikom dolaska u rodilište ili nakon bolnog vaginalnog pregleda), njezino emocionalno stanje odrazit će se na tijelu. Počet će se izlučivati adrenalin, a porod će se usporiti ili zaustaviti.

Isto tako, na porod sa sobom nosite emocije s prošlih poroda, svoj odnos s majkom, partnerom kao i odnos prema samoj sebi. O emocijama i strahovima treba razgovarati, a za to je odlično imati doulu koja će bez osuđivanja moći saslušati majku.

E – endorfini

Dok se izlučuje prirodni oksitocin, izlučuju se i endorfini, hormoni i neurotransmiteri koji ublažavaju osjećaj boli. Zbog njih se među ostalim i usporavaju moždani valovi žene u porodu koji joj pomažu da uđe dublje u sebe. Dođe li do potrebe za dripom (umjetni oksitocin) ili lijekovima za ublažavanje boli, izlučivanje endorfina se dramatično smanjuje jer nema više stimulacije od strane prirodnog oksitocina.

Sve što vas smiruje i pričinja vam ugodu, potaknut će lučenje endorfina.

F – fokus

Porod regulira primitivni dio mozga, zato je potrebno isključiti neokorteks (to je onaj koji nam neprekidno vrti razne scenarije). Spustiti se iz svoje glave natrag u svoje tijelo znači prepustiti prepustiti kontrolu onom dijelu mozga koji jako dobro zna kako porod teče. Dodirom pratnja može biti taj alat koji će pomoći mami da pusti svoje tijelo da odradi što treba.

G – glazba

Ako i inače u životu volite glazbu, zašto je ne biste primijenili u porodu! Pomoći će vam da se prepustite i zaboravite na vrijeme pa čak i u rodilištu, ponesite slušalice i slušajte svoje najdraže pjesme.

H – hipnoza 

Iako u Hrvatskoj još relativno nepoznat, Hypnobirthing je u svijetu vrlo popularan način nošenja s porođajnom boli. Radi se o edukacijskom procesu koji uključuje posebne tehnike disanja, opuštanja, vizualizacije, meditacije, a pažnja se posvećuje i prehrani te radu na tijelu.

I – izbor položaja

Pokret je važan kako u trudovima, tako i prilikom samog rođenja bebe. Moguće je roditi čučeći, stojeći, na sve četiri, ležeći na boku ili u bilo koje drugom položaju za koji osjećate da bi vam odgovarao.

Hrvatska komora primalja izdala je ovu infografiku o položajima tijekom trudova i izgona koju možete ispisati i ponijeti sa sobom u rodilište.

J – jelo 

Iako protokol u našim bolnicama ne dozvoljava hranu tijekom porođaja, takav pristup nije najbolja praksa. Važno je jesti, pogotovo na početku poroda, kako bi žena imala dovoljno snage. Porod može potrajati i preko 12 sati, zato treba ručati u ranijim fazama poroda, a kasnije kada ženi ne bude više do velikih obroka, pripremiti manje zalogaje, grickalice, med ili već spomenutu čokoladu.

K – kada 

Uranjanje tijela u toplu vodu jedan je od oblika ublažavanja boli u mnogim rodilištima izvan Hrvatske. Prvi ga je uveo Michel Odent, a napravljena su mnoga istraživanja o dobrobiti bazena za porod. Kod kuće možete iskoristiti svoju kadu za ublažavanje boli ako vam nije puknuo vodenjak. Uranjanje u toplu vodu (pripazite na temperaturu) može usporiti trudove.

L – lopta 

Ritmične kretnje i pomicanje kukovima su odlični načini za pomaganje bebinoj rotaciji i spuštanju u zdjelicu, a upravo to je moguće na pilates lopti. Mame vole lagano skakutati po njoj i prije poroda. Važno je da koljena nisu iznad razine kukova, odnosno da je lopta dovoljno napuhana. Loptu možete zatražiti i u rodilištu.

LJ – ljuljanje

Ritmične kretnje ljuljanja nadovezuju se na korištenje lopte. Kružiti kukovima možete i u uspravnom položaju ili na sve četiri. Ovakvi pokreti doprinose opuštanju i otvaranju zdjelice te olakšavaju bolove.

M – mrak (melatonin)

Uz oksitocin se ne izlučuju samo endorfini, već cijeli koktel hormona, a među njima je i melatonin, hormon spavanja. On pojačava utjecaj oksitocina i s njime inhibira moždanu aktivnost, a ujedno čuva i bebu. Više o tome govorio je poznati Michel Odent

N – niske vibracije

Kada žena u porodu otvara svoje grlo i proizvodi niske vibracije, ona opušta cijelo svoje tijelo, a istovremeno i svoj cerviks. 

Nj – nježnost 

Nježan dodir, maženje, ljubljenje, nježne riječi – sve su to veliki pomagači u porodu. Ne treba se sramiti intime u porodu, bebe su napravljene u intimi, a tako bi se trebale i rađati. Što se mama više osjeća sigurno i voljeno, to će se izlučivati više oksitocina, hormona ljubavi. Zato grlite se i mazite u porodu!

O – odmor i opuštanje

Na radionicama pripreme za porod volimo naglasiti kako je porod kao maraton, zato ne treba šprintati na početku.

Odmaranje i opuštanje je bitno, ne samo kada trudovi postanu intenzivni i izazovni, već i na početku poroda, kada ih se još može i ignorirati. Iako tada treba nastaviti sa svojim danom, dobro je i odspavati ili barem prileći kako bi tijelo sačuvalo snagu za kasnije.

U abecedi su navedeni mnogi načini opuštanja, od masaže do toplog tuša, svi će manje ili više pomoći ženi u nošenju s boli, na njoj je da se prepusti svome tijelu i osjeti koji joj najviše pomaže.

P – ples

Pokret je jedan od temelja dobrog poroda, a ples je odličan način kretanja. Već je spomenuto kroz više slova koliko su bitne ritmične, ciklične kretnje kukovima, a ples ujedinjuje sve to.

Poput ovog doktora koji sa trudnicom pleše kako bi potaknuli trudove, možete i vi već sada početi plesati kako bi pomogli svojoj bebi da se što bolje pozicionira, lakše i brže spusti u porođajni kanal.

R – rebozo marama

Rebozo maramu najčešće koriste doule, a na našim radionicama pokazujemo i partnerima kako koristiti šal ili maramu ne bi li olakšali trudnoću i porod svojim partnericama. Jedna odlična tehnika je Rebozo manteada koja pomaže i mami i bebi. Neke žene koriste rebozo i za podršku trbuhu u trudnoći i babinju.

S – sigurnost

Emotivno stanje žene uvelike utječe na porod. Ako se žena uplaši, njezino tijelo će početi izlučivati adrenalin, a porod će se usporiti ili potpuno zaustaviti (mehanizam borba ili bijeg). Ako se žena ne osjeća sigurno u bolnici, bit će joj teško roditi u takvom okruženju. Zato je dobro raditi na tim strahovima tijekom trudnoće i otići u rodilište na tečaj kako bi se upoznala s osobljem i prostorom.

Š – šetanje

Ponovno se vraćamo pokretu u porodu: šetanjem pomičemo kukove, mijenjamo položaj tijela, dopuštamo gravitaciji da vrši pravilan pritisak na bebu prema dolje i pomaže pri ublažavanju boli. Krećite se i u rodilištu! Čak i ako ste na kontinuiranom praćenju na CTG uređaju (što ograničava kretanje), i dalje možete šetati koliko vam dopušta dužina kabla uređaja. Ne zaboravite ni otići do WC-a i protegnuti noge.

T – toplina

Naša tijela vole toplinu jer ona opušta, potiče cirkulaciju i čini nas da se osjećamo sigurno.

U porodu toplina može biti topli oblog na leđima ili donjem dijelu trbuha, topli tuš ili kada, topla prostorija ili dodir tople ruke. Sve navedeno pomaže u ublažavanju boli, nešto je više fizička, a nešto psihička podrška, ali sve su jednako važne.

U – udah

Dubok dah (kao što je opisan u blogu o PDV-u) veliki je pomagač u porodu. Dubok, polagan udah i izdah olakšat će trudove i promijeniti način na koji se žena nosi s njima i doživljava svoj porod.

Žene se u trudu često zgrče: onda trud postaje jači i teži, a samim time jači je i osjet boli. Prepuštanjem dubokom dahu žena može biti dio trudova, kontrolirati ih svojim dahom te ih pretvoriti u jake senzacije umjesto oštru bol. Uz to, više kisika u majčinoj krvi donosi više kisika i u bebin organizam pa su njezini otkucaji srca snažniji i stabilniji u trudu.

V – voda (pijenje, tuš/kada)

Kada žena pije dovoljno vode u trudovima, hidrira svoje tijelo i izbjegava komplikacije do kojih može doći uslijed dehidracije. Uranjanje u vodu već je spomenutno, a osim kade drugi način korištenja hidroterapije je topli tuš. Pomoći će pogotovo kod bolova u leđima, a za razliku od kade, pod tuš možete kad god želite bez straha da će usporiti trudove.

W – WC 

Kada žena pije puno vode, ona često ide i na WC. Na školjci se naš cerviks povodi za sfinkterima i opušta se, a to doprinosi otvaranju dok pražnjenje stvara više mjesta za prolazak bebine glavice. Mnoge mame dožive da im je bilo još samo gore kada su sjele na školjku, same u malom i/ili zamračenom WC-u. A to je baš ono što želimo: jače i produktivnije trudove! Nakon toga nam ponovno može pomoći topli tuš.

Z – zaboravi na sat/vrijeme/brojeve

Jedan od najboljih savjeta je:

Kada porod započnem pokušajte ga što duže zanemarivati!

Na taj način nećete misliti da ste u porodu već 10 sati (od početka prvog truda), već da su tek prošla 2 sata (od prvog pravog intenzivnog truda u kojem ste morali zastati, duboko ga prodisati i polako se vratiti u stvarnost).

Ženi nikakvi brojevi nisu važni, nije važna niti otvorenost cerviksa, ni minute (partner može mjeriti dužinu i razmak trudova), ni sati koliko porod već ili tek traje, ona se samo treba prepustiti prirodnom procesu koje njeno tijelo zna.

Ž – ženska podrška

Žene su oduvijek bile podrška jedne drugima u životu pa tako i u porodu.

Otkako se porod preselio iz kućnog okruženja u rodilišta, izgubila se ženska zajednica koja je bila podrška rodilji u tim teškim i sretnim trenutcima. Danas su tu ulogu preuzele doule, žene koje vode buduću mamu kroz trudnoću, pomažu joj u porodu i kasnije, u babinju.

Imati žensku podršku sestre, mame, prijateljice ili doule je neprocjenjivo, nešto što ne znate koliko je vrijedno dok to ne iskusite. Ovdje pročitajte što naše mame kažu o tome kako je bilo imati podršku doule.

 

Infografika - skraćena abeceda

Infografika ispod je skraćena abeceda kroz koju ste sada prošli, neka vas vodi u vašoj pripremi za porod i samom porodu. Nadamo se da ćete naći barem jedno slovo s kojim ćete se povezati i koje će vam pomoći u porodu i vašem predivnom iskustvu rođenja i bebe i majke. 

abeceda što pomaže u porodu pravi trudovi koliko porod boli

Javi nam se

Dajem pristanak da se moji osobni podaci prikupljeni putem ovog obrasca obrađuju prema uvjetima definiranim u lele.hr Pravilima privatnosti.
Tvoja poruka je poslana. Javit ćemo ti se uskoro!
Dogodila se pogreška :( Probaj ponovo ili nam piši na doula@lele.hr