Nema rezultata :(

Broj rezultata pretrage po ključnoj riječi: {{ searchResults.length }}

Što svaka žena treba napraviti za svoju međicu (i godinama nakon poroda)

Bez obzira na to je li se dogodilo spontano pucanje međice ili epiziotomija, nakon poroda je potrebno brinuti o međici.

Čak i kada nema pucanja, to će područje biti osjetljivo, nateknuto i trebat će nježnost i njegu.

Iako je Svjetska zdravstvena zajednica dala preporuke da se epizotomija ne izvodi rutinski prilikom poroda djeteta, to se nažalost u našim rodilištima još uvijek redovito događa. Napisale smo opširan blog o epiziotomiji koji možete pročitati ovdje.

Ako ste imali epiziotomiju sigurno ste šivani, a ako ste prirodno puknuli, vjerojatno imate par šavova (možda i koji viška?).

Većini žena bolovi od šivanja prođu kroz dva tjedna, a šavovi se razgrade u roku od mjesec dana. Proći ćemo najbolje načine kako si možete pomoći i smanjiti nelagodu, ubrzati proces zarastanja rane i smanjiti rizik od infekcije.

Njega u rodilištu: suho i čisto

Najbolji savjeti su mirovanje i održavanje čiste i suhe međice kako bi rana što prije mogla zarasti.

U rodilištu nemate još puno mogućnosti kako brinuti o međici, ali zapravo niti trebate išta raditi nego dopustiti tijelu da samo odradi ovaj prvi dio zarastanja rane.

Na našim radionicama nam je jedan od glavnih savjeta za prvo mokrenje poslije poroda: "U tušu"! Poslije toga, nabavite si običnu bočicu ili posebnu "perineum bočicu" koja služi upravo polijevanju mlakom vodom tijekom mokrenja.

Polijevanje vodom uvelike olakšava peckanje i smanjuje rizik od infekcije. Operite ruke prije i poslije obavljanja nužde kao i područje oko rane. Dovoljno je samo papirom osušiti to područje i prvih dana ne koristiti nikakva ulja, kreme niti sredstva za dezinfekciju rane.

Koristite pamučne uloške koji se mogu nabaviti u ljekarnama, mrežaste gaćice i pamučnu pidžamu ili još bolje spavaćicu kako bi međica imala što više zraka za zarastanje.

Kod kuće dok je rana još svježa

U rodilištu ćete većinu vremena provesti ležeći, dok ćete kod kuće vjerojatno početi više sjediti, primjerice dok dojite. Nekim ženama će najjača bol reza proći dok dođu doma, ali većina žena će je osjećati još neko vrijeme.

Vjerojatno ćete morati polako hodati, ustajati, promišljeno uzimati bebu, lijegati i okretati se. Treba vam vremena, a ovdje su načini kako ćete ubrzati taj proces zacjeljivanja kod kuće.

Jastuk u obliku prstena

Možda ćete dobiti preporuke da koristite jastuk u obliku prstena, ali pripazite da ne sjedite duže od 30 minuta na takvom jastuku. Predugo sjedenje može otežati cirkulaciju i povećati otečenost i bolove.

Neke žene su jedino uz pomoć takvog jastuka mogle uopće sjediti i kunu se u njega, samo se sjetite da budete umjereni u svemu. Ionako trebate odmarati i dva tjedna provesti u, na i oko kreveta zbog svojeg zdravlja.

Hladni oblozi

Ako ostane osjećaj kao da je sve još nateknuto, možete stavljati hladne obloge na vulvu i međicu. To može biti uložak koji ste držali u hladnjaku ili zamrzivaču, a naprednija verzija je uložak s čistim gelom od aloe vere i hidrolatom hamamelisa koji držite desetak minuta. Amerikanci ga zovu "padsicle" i pod tim imenom možete potražiti recept koji vam se najviše sviđa među mnogobrojnima.

Tako si možete i olakšati i ubrzati zacjeljivanje. Nakon svakog obloga, vraćate se održavanju intimnog područja čistim i suhim.

Sitz bath

Odmah možete započeti i s toplim sjedećim kupkama, takozvanim "sitz bath". Te kupke su vrlo jednostavne, a jako učinkovite. Napunite očišćenu kadu ili posudu/korito u koje možete sjesti s toplom (ne vrućom!) vodom toliko da vam dođe do guze kada sjednete u nju. Možete staviti ručnik na dno kako bi vam bilo ugodnije. Ovo možete raditi i par puta dnevno po desetak minuta, čak i nakon svakog obavljanja nužde.

Mnoge su dobrobiti sjedećih kupki, primjerice čišćenje vaše međice ako je ona toliko osjetljiva da je još možete dirati. Kupke smanjuju rizik od infekcije i oticanje, pogotovo ako dodate bilje poput kamilice, nevena ili stolisnika u vrećici za čaj. Ubrzava zarastanje rane jer povećava cirkulaciju u tom području, a pomaže i kod hemoroida nastalih u trudnoći ili porodu.

Sjedeća kupka pomaže s bolovima i oticanjem tako što povećava protok krvi u međici. Također može pomoći pri opuštanju perinealnih mišića što smanjuje bolove.

- Kara Manglani, certificirana primalja

Homeopatija

Iz iskustva s mamama primjetile smo brže i bolje zarastanje rana kod žena koje su koristile homeopatsku arniku. Pronađite dobrog homeopata kako biste dobile stručni savjet je li takav preparat za vas.

Spriječite konstipaciju

Pijte puno vode, jedite hranu od koje će te imati redovitu stolicu poput mljevenih lanenih sjemenki, namočene zobi, namočenih šljiva, svježeg voća. Ne želite da se morate boriti prilikom odlaska na WC i bojati se za svoju ranu na međici jer vam je stolica tvrda.

Vježbanje pomaže

Naravno ne trbušnjaci i sklekovi, nego nježno vježbanje mišića trbuha i organa koji su se prilikom poroda rastegnuli i sada možda puštaju. Žene najčešće dožive urinarnu inkontinenciju, a poticanjem cirkulacije vraća se snaga i funkcionalnost tim mišićima. Ako se započne nježnim stezanjem i opuštanjem mišića zdjelice to je već dovoljno.

Sljedeći tjedan očekujte besplatni vodič i audio kako početi s takvim prvim vježbanjem poslije poroda!

Rana je potpuno zarasla: rad na ožiljku

Kada rana zaraste možete je mazati uljem, a najčešće se koristi kantarionovo ulje.

Šest tjedana nakon poroda, možete započeti i s laganom masažom međice. Puno govorimo o masaži velikog ožiljka poput onog od carskog reza, ali od masaže ovako "malog" ožiljka možete imati puno koristi.

Svaki veliki ožiljak poput onog od carskog reza ili epiziotomije će s godinama početi stvarati priraslice, tkivo koje se veže na okolne organe, mišiće, kosti ili vezivna tkiva. Sve to može utjecati na kvalitetu vašeg života puno godina nakon poroda. Priraslice se polako stvaraju i mogu proći godine prije no što osjetite prve probleme od takvo reza.

[Urez i ožiljak] su tabu tema i teško je naići na razumijevanje i pomoć, ali ne znači da je nemoguće. Ožiljak je dio našeg fizičkog tijela, ali kako će se ponašati, rasti, oblikovati se i kako ćemo ga mi osjećati (i kakve ćemo emocije uz njega vezati) ovisi uvelike o našem iskustvu događaja koji je doveo do stvaranja ožiljka. Što je iskustvo više traumatsko, to tijelo stvara deblji ožiljak s više priraslica. Ožiljak je alat kojim nas tijelo štiti - ponovo stvara cjelinu kako bismo mogli nastaviti funkcionirati - što je veći stres tijelo nas više želi zaštititi i stvara veći i deblji ožiljak koji kasnije stvara više problema. Treba raditi iznimno nježno i strpljivo jer je potreban osjećaj sigurnosti kako bi tijelo otpustilo dio te zaštite - omekšalo i smanjilo ožiljak.

- Ivana Lovrić, mag. psych. i shiatsu praktičarka

Ako vam nakon epiziotomije nikada u potpunosti nije prošla nelagoda i bol, trebate se javiti svojem liječniku, osteopatu, fizioterapeutu ili nekom drugom terapeutu koji će vas shvatiti ozbiljno.

Ponekad čujemo kako su se žene naučile živjeti s boli, da su se saživile s njom. Ako se i vi tako osjećate, već danas poduzmite nešto jer ne biste trebali tako živjeti

Više o njezi ožiljka nakon carskog reza možete pročitati ovdje.

Masaža ožiljka

Masaža ožiljka ne mora biti ništa komplicirano, možete početi tako što ćete staviti prste na svoj ožiljak i vidjeti kakav je to osjećaj. Ovakav dodir i rad na ožiljku može izazvati emocije vezane uz porod, stoga budite spremni na to i nježni prema sebi, ništa nemojte siliti. Možda ćete prvih par puta samo sjesti na svoj dlan sa srednjim prstom na vašoj međici i tako ostati. Ne požurujte ništa, ovo je proces zacjeljivanja vaše priče s poroda.

Fizioterapeutkinja Maja Sabolić kaže da kao lubrikant možete koristiti sezamovo ulje koje je blago zagrijano iznad lučice ili u toploj kupki. Počinje se nježno prvo sa dlanom i svim prstima, a nakon toga postepeno laganim razvlačenjem tkiva ili laganim kruženjem po čvorićima ožiljka. Bitno je da se na početku tkivo zagrije. Potežete prstima posloženim u zvjezdolik oblik. 

Uvijek budite nježne prema sebi, a već kroz 10 dana vidjet ćete razliku jer ćete potaknuti zacjeljivanje i vezivno tkivo će ponovno kliziti.

Počinjete gdje vam je najugodnije oko ožiljka, a nakon toga probajte palpirati tkivo ispod, iznad i sa strane ožiljka. Masirajte prvo sve okolo i tek nakon toga krenite po samom ožiljku.
Kod intimnih odnosa treba koristiti lubrikant i penetracija treba biti polagana, postepena i umjerena. Dozvolite tkivu da se postepeno rasteže. Penis bi trebao ostati u vagini i lagano kružiti. Za masažu se može koristiti i silikonski vibrator.

- Maja Sabolić, fizioterapeutkinja

Kada ste spremni, nježno stavite jedan prst na svoj ožiljak i lagano pritišćite po cijeloj njegovo dužini. Onda kružite prstom po ožiljku, povećavajući i smanjujući pritisak. Istražujte gdje vam više smeta, gdje manje. Prihvatite svoj ožiljak jer on je dio vas sada, možda mu se možete i zahvaliti jer je dokaz vaše snage i onoga što ste prošli.

I seks je oblik masaže međice, ali samo vi ćete znati kada je vrijeme za povratak intimi s partnerom, možda će to biti za dva mjeseca ili dvanaest mjeseci. Bitno je naglasiti da ako osjećate nelagodu, bol, peckanje koji ne odlaze niti korištenjem lubrikanta, potražite savjet stručne osobe.

Vaginalno parenje

Možda ste čuli za parenje, engl. vaginal steaming, staru praksu parenja nad biljem koja se od davnina koristi za rješavanje raznih problema ženskog reproduktivnog zdravlja.

Sjedi se iznad lonca pripremljenog i biranog bilja, na posebnom stolcu ili improvizaciji u kućnoj radinosti.

Parenje ponovno ulazi na velika vrata ženskog zdravlja. Vaginalno parenje je nježan način brige o našim organima kroz toplu paru koja nosi dobrobiti iz bilja prema našoj vagini u tijelo. Ovo je studija koju je provela Kimberly A. Johnson (svim mamama preporučujemo njezinu knjigu The fourth trimester) o benefitima vaginalnog parenja.

I sad možete puno toga napraviti

Ako još niste rodili i želite izbjeći rezanje, najbolji način je ne ležati na leđima prilikom izgona, a evo kako to možete i postići. Spriječiti prirodno pucanje možete masažom međice prije poroda, dok dokazi govore protiv masaže u porodu (takva vam masaža neće pomoći).

Ako godinama nakon poroda osjećate povremene bolove ili ako reagirate na promjenu vremena, masirajte svoj ožiljak. Nekada žene ne mogu pogledati dolje, a kamoli staviti ruku. Pitajte partnera da bude uz vas u tom procesu liječenja svoje fizičke i emotivne traume. Probajte krenuti od svojih grudi, volite svoje tijelo i nježno se vratite i svojoj vagini jer se tamo nalazi vaša stvaralačka moć. Napravili ste i rodili novi život, tim organima treba dati počast i ljubav.

Foto: Unsplash, Jela Ravnjak

Otvaramo vrata online skupa Oporavak nakon poroda! 

Nisi još rodila i što se događa s tvojim tijelom iza poroda ti je nepoznanica? Ili si rodila i ne osjećaš se kao prije, nešto nedostaje?

Nažalost žene često imaju probleme nakon poroda - probleme o kojima se ne priča, koji se normaliziraju, za koje kažu "trpi, stisni zube".

Briga o sebi počinje ovdje!

Saznaj više -->

Piše

author image
Jela Ravnjak
Podrška u trudnoći i babinju

Kad je prvi put čula za doule znala je da je to ono što treba raditi, jer je shvatila da ovaj poziv za nju znači nježnu borbu za osnaživanje žena kroz porod i majčinstvo.

Diplomirana je ekonomistica sa prstima u programiranju, dizajnu, fotografiji, vrtlarenju, putovanjima, kuhanju i ženskom aktivizmu. Završila je DONA International i Paramana obuke za porođajnu doulu te Childbirth Educator program u sklopu Erasmus 3P+ projekta.

Uživa u vožnji vlakom, dobroj hrani i druženjima s prijateljima na selu. Ne osjeća se kao da ima posao jer je doula život njen poziv i ljubav, a većinu dana provede razmišljajući ili radeći za Lele projekte i istražujući svoju žensku prirodu.

Javi nam se

Dajem pristanak da se moji osobni podaci prikupljeni putem ovog obrasca obrađuju prema uvjetima definiranim u lele.hr Pravilima privatnosti.
Tvoja poruka je poslana. Javit ćemo ti se uskoro!
Dogodila se pogreška :( Probaj ponovo ili nam piši na doula@lele.hr