Nema rezultata :(

Broj rezultata pretrage po ključnoj riječi: {{ searchResults.length }}

Joga za trudnice: 5 razloga da svoj dan započnete na prostirci za jogu

S prvim korakom u razdoblje trudnoće žena ulazi u životnu fazu koja je svakom minutom približava trenutku upoznavanja novog središta njezina svijeta, ali i u razdoblje dvostruke odgovornosti. Odjednom se njezini životni izbori ne tiču samo nje već i njezine bebe čija je dobrobit blisko povezana s njezinom vlastitom.

Ljubav prema bebi počinje i prije negoli se upoznaju licem u lice, pa su buduće mame u razdoblju trudnoće posebno motivirane da svoje životne izbore prilagode ostvarivanju optimalnog razvoja svojih beba, ali i ljepšeg iskustva trudnoće za sebe. Na tom putu sve ih više stane na prostirku, umiri dah i počne prakticirati prenatalnu jogu, vrstu joge posebno prilagođenu potrebama i mogućnostima ženskog tijela u razdoblju trudnoće.

Dobro educiran i stručan učitelj trudnici može pomoći da ostvari brojne blagodati koje ova praksa donosi, a o kojima osim polaznica sve češće izvještava i znanstvena zajednica.

#1 Fizički aspekt

Iako su se u prošlosti trudnice bojale kretati zbog uvjerenja da fizička aktivnost može naštetiti njihovoj bebi, danas znamo da to nije tako. Zapravo, istina je upravo suprotna, stoga i Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) preporučuje aktivnost i tjelovježbu tijekom cijelog razdoblja trudnoće (osim ako liječnik zbog zdravstvenih razloga nije odredio suprotno). Trudnice tako mogu doprinijeti održavanju zdravlja, spriječiti veliko povećanje tjelesne mase, kao i bol koja se često javlja u trudnoći (primjerice bol u zdjelici i donjem dijelu leđa).

WHO također prenatalnu jogu ubraja među načine vježbanja primjerene za razdoblje trudnoće. Prilagođene asane (položaji u jogi) osnažuju tijelo trudnice, čine ga fleksibilnijim, povećavaju izdržljivost i razinu energije. Osim što prakticiranjem joge pozitivno utječu na vlastito zdravlje i zdravlje svoje bebe, trudnice tako pripremaju tijelo za fizički intenzivno iskustvo poroda.

Jedna od glavnih prednosti prenatalne joge za sam porod jest postizanje snage i elastičnosti mišića zdjelice, čime se olakšava istiskivanje bebe iz porođajnog kanala. Također, osnaživanjem ovih mišića moguće je prevenirati inkontinenciju koja se zna pojaviti u trudnoći ili razdoblju nakon poroda.

#2 Usmjerenost na disanje

Disanje, osnovna tjelesna funkcija o kojoj se u posljednje vrijeme sve češće govori. Iako bi pravilno disanje trebalo biti jednostavno i odvijati se prirodno, ubrzanost svakodnevnog života i izloženost različitim stresorima dovele su do toga da većina ljudi diše plitko i ubrzano.

Svjesno disanje jedan je od sastavnih elemenata sata joge kojim je moguće smanjiti doživljaj stresa te održati ili ponovno uspostaviti tjelesnu homeostazu.

Ono je pogotovo važno u trudnoći jer je u tom razdoblju potreba za kisikom povećana, a niža razina kortizola, hormona stresa, povezana je s pozitivnijim ishodima prenatalnog razvoja djeteta. Tehnikama koje nauči na satu prenatalne joge trudnica se može koristiti i izvan studija, pri ublažavanju svakodnevnih briga i stresa, čineći tako ovo životno razdoblje ugodnijim i manje burnim.

Osim toga, disanje ima veliku ulogu u porodu, kroz koji je trudnici lakše proći ako je sposobna kontrolirati svoj dah. Na primjer, polako i duboko disanje tijekom početnih faza kontrakcija maternice ili kraće i brzo disanje na usta u vrijeme tranzicije, mogu pomoći trudnici da ostane prisutna i smirena, povećati opskrbu kisikom te time podržati dobrobit bebe i lakši porod. Također, učinkovitim disanjem trudnica može ući u ritam s trudovima, umjesto da im se odupire, te tako izbjeći negativnu percepciju boli i cijelog poroda.

#3 Prevencija promjena raspoloženja

Zbog pozitivnog usmjerenja joge, čije su filozofija i praksa usmjerene na povećanje fizičke, mentalne i duhovne dobrobiti, prenatalna joga može biti korisna za prevenciju ili ublažavanje promjena raspoloženja koje se u trudnoći znaju pojaviti zbog hormonalnih promjena i zahtjeva koje donosi nova životna uloga. Joga se općenito pokazala uspješnom u borbi protiv depresije, a trudnice koje su redovito pohađale satove prenatalne joge izjavile su da imaju nižu razinu anksioznosti od trudnica koje je nisu prakticirale.

Iako po prirodi nježna, ova vrsta joge održava trudnicu fizički aktivnom uz istodobno prakticiranje pomnosti (engl. mindfulness) što zajedno ostvaruje blagotvoran učinak na njezino emocionalno doživljavanje.

Budući da je po prirodi neverbalna, joga može biti privlačna ženama kojima je teško svoje neugodne osjećaje izraziti riječima, već se s njima lakše nose izražavanjem pokretom i dahom.

#4 Povjerenje u svoje tijelo

Jedan od čestih strahova s kojima se žene u razdoblju trudnoće suočavaju povezan je sa sumnjom u sposobnost svojeg tijela da obavi taj veliki posao poroda. Neugodni osjećaji tako mogu nadvladati vjeru u činjenicu da je njihovo tijelo stvoreno za taj zadatak.

Iako je određena razina straha normalna, njegove više razine mogu cijelu trudnoću učiniti neugodnom, čak i omesti svakodnevno funkcioniranje.

Osnaživanjem tijela, preuzimanjem kontrole nad osjećajima upotrebom daha te pomnim osvješćivanjem stanja tijela i uma trudnica razvija povjerenje u sebe i svoje tijelo. Introspektivni način izvođenja prenatalne joge uči ženu osluškivati trenutačne događaje u svojem tijelu, prihvatiti te procese i opustiti napetosti koje se javljaju tijekom trudnoće i poroda.

#5 Druženje

Rijetko će koje mjesto u redovnom rasporedu imati tako veliku koncentraciju trudnica kao što je ima studio u kojemu se odvija sat prenatalne joge. Okružena ženama koje se nalaze u istome životnom razdoblju i prolaze kroz slične promjene, trudnica se može lakše opustiti i osjetiti pripadnost grupi koja dijeli slična iskustva.

Budući da se tijekom vježbanja izlučuju endorfini, poznatiji kao hormoni sreće, koji olakšavaju upoznavanje i interakciju s drugim ljudima, studio nakon sata lako može postati zona brbljanja i razmjene doživljaja žena koje se međusobno razumiju. Ovakva proširena mreža poznanstava može pozitivno utjecati na opće zadovoljstvo trudnice i olakšati joj prijelaz u novu životnu ulogu.

 

Zbog blagodati koje se protežu na fizičko, emocionalno i društveno područje, dolaskom na sat prenatalne joge trudnica se na cjelovit način brine dobrobit sebe i svoje bebe. Time proaktivno i u zabavi stvara ugodnije i ispunjenije razdoblje čije promjene ponekad znaju biti vrlo izazovne.

Jeste li prakticirale jogu u trudnoći? Podijelite svoja iskustva s nama!

Izvori:

- Battle, C. L., Uebelacker, L. A., Howard, M., i Castaneda, M. (2010). Prenatal yoga and depression during pregnancy. Birth, 37(4), 353–354.
- Chuntharapat, S., Petpichetchian, W., i Hatthakit, U. (2008). Yoga during pregnancy: effects on maternal comfort, labor pain and birth outcomes. Complementary therapies in clinical practice, 14(2), 105–115.
- Courtney, R. (2009). The functions of breathing and its dysfunctions and their relationship to breathing therapy. International Journal of Osteopathic Medicine, 12(3), 78–85.
- Gaskin, I. M. (2014). Prirodni porođaj. Zagreb: Mozaik knjiga.
- World Health Organisation (2016). WHO recommendations on antenatal care for a positive pregnancy experience. Geneva: World Health Organization.

Piše

Ivana Delač
Ivana Delač
psihologinja i doula

Diplomirala sam psihologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu te najdraže iskustvo stekla u grupnom radu s predškolskom djecom s kojom i trenutno radim. Završila sam DONA International obuku za doulu te se usmjeravam u područje rada s trudnicama. Njima želim biti podrška u stvaranju ispunjenijeg i ugodnijeg razdoblja trudnoće, a time i ljepšeg dolaska njihovih beba na ovaj svijet. U radu se vodim uvjerenjem da je doživljaj svakoga životnog iskustva individualan te da se kvalitetna podrška u ostvarivanju osobnih ciljeva pruža uvažavanjem posebnih želja, potreba i osobina pojedinca.

Javi nam se

Dajem pristanak da se moji osobni podaci prikupljeni putem ovog obrasca obrađuju prema uvjetima definiranim u lele.hr Pravilima privatnosti.
Tvoja poruka je poslana. Javit ćemo ti se uskoro!
Dogodila se pogreška :( Probaj ponovo ili nam piši na doula@lele.hr